COMBI adalah singkatan dari Communication for Behaviourial Impact . Program yang di asaskan oleh WHO dan dilaksanakan di sini oleh KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA.
COMBI merupakan satu pendekatan dinamik yang menggunakan strategi mobilesasi sosial dan komunikasi untuk mempengaruhi perubahan tingkahlaku dalam kalangan individu, keluarga dan komuniti kearah tingkahlaku yang sihat.
COMBI dibangunkan berasaskan teori-teori perubahan tingkahlaku, komunikasi dan pemasaran. Pendekatan yang menyeluruh lagi fleksibel dalam merancang, melaksana dan memantau tindakan-tindakan mobilisasi social dan komunikasi yang boleh diubahsuai mengikut objektif-objektif tingkahlaku yang telah dipilih.
Bagi melaksanakan program COMBI, lima ( 5 ) prinsip asas yang menggunakan strategi komunikasi secara bersepadu hendaklah diamalkan iaitu;
- Kerahan Pentadbiran / Perhubungan Awam dan Advokasi
(Administrative Mobilization / Public Relation / Advocacy) - Kerahan Masyarakat (Community Mobilization)
- Pengiklanan (Advertising)
- Penyampaian Peribadi/ Komunikasi Interpersonal
(Personal Selling / Interpersonal Communication) - Promosi di Pusat Perkhidmatan (Point-of-Service Promotion)
OBJEKTIF
Matlamat COMBI ialah untuk;
Matlamat COMBI ialah untuk;
- Menggerakkan pelbagai sector komuniti untuk menangani isu denggi dalam komuniti.
- Mewujudkan tanggungjawab bersama dalam komuniti.
Sumber : http://idengue.remotesensing.gov.my/idengue/page2.php?kandungan=content/s_langkahcegah.html
No comments:
Post a Comment